Tuesday, April 24, 2007

Ny bildbyline

Just som jag sitter och funderar på vad dagens blogginlägg ska handla om så upptäcker jag att min favoritjournalist Alexandra Hernadi på SvD har bytt bildbyline (klicka här). Jaha, tänker du, men faktum är att hennes förra bild hjälp till att förklara mycket av innehållet i hennes artiklar för mig. På den gamla bilden hade hon en djupt veckad panna som liksom sa ”jag tar allt och inget på allvar”. Då kändes det ok att hon kunde skriva om folk som gick på fel buss och försvann i 25 år (klicka här). (En annan ganska rolig detalj som min kompis John upplyste mig om är att hon en gång använde satirtidningen The Onion som källa för en artikel. Läs mer här.) Men nu är vi inte här för att påpeka eventuella snedsteg som Alexandra gjort utan mer fundera på vilken betydelse ett foto kan ha för att påverka hur man uppfattar ett varumärke. För som konsument vill jag ha så många ledtrådar som möjligt för att veta hur jag ska kategorisera ett varumärke samt vad jag kan förvänta mig av det. Eftersom bilden och de texter Hernadi skrivit var de enda ledtrådarna jag haft, har de tillsammans spelat en ganska stor roll för hur jag kategoriserat hennes artiklar. Nu, med det nya mindre kaxigt ifrågasättande fotot, passar det inte ihop längre. Som läsare blir jag förvirrad.

Avgör själv.


Gamla


Nya

Nåväl...

See you soon – balloon!

2 comments:

John said...

http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_15152435.asp

Anonymous said...

People should read this.