Wednesday, April 18, 2007

Att koka soppa på en tidning.



Dagens inlägg handlar om assimileringseffekter. Nämligen om att MåBra står bland grönsakerna i den här butiken vilket tydligt förstärker dess image som en hälsosam tidning. (Jag har aldrig läst tidnignen, men se där, jag utgår redan ifrån att det är en hälsosam tidning). Att placera en vara på en ny plats i butiken är typ den mest effektiva metoden för att öka försäljningen. Sen ska det ju vara en relevant placering också och i så fall borde MåBra sälja slut typ. För att placera tidningen i grönsaksdisken där man redan är inställd på att man ska handla nyttiga grejer, är skitsmart tycker jag. Själva placeringen bland de nyttiga grejerna säger nästan mer om tidningen än själva namnet, MåBra. (Intressant att tänka sig hur det hade blivit om man hade placerat den bland chipsen också). Men det är även smart eftersom man kommunicerar med kunden i rätt ögonblick, nära köpbeslutet och dessutom bryter man konsumentens invanda konsumtionsmönster. Kunden reagerar eftersom det är något nytt och ovant, vilket kan räcka för att lägga ner tidningen i korgen. Men inte nog med det, eftersom tidningarna inte är placerad med alla andra tidningar jämförs den inte med dessa. Ska man mata på med argument kan man ju hävda att man på detta sätt når kunder som aldrig annars köper tidningar i matbutiker annars också. Därmed når man en helt ny läsarkrets, tidningen kommer i kontakt med fler konsumenter som läser, pratar och tycker till om varumärket. Varumärket blir mer salient och upplevs som större och mer komplext.

Så det så...

Nåväl,

See you soon – balloon!

No comments: